onsdag 12. august 2009

Dag 9 - Maasmechelen Village

SØNDAG 12. JULI

Vi stod opp og spiste våre vanlige knekkebrød med smøreost før vi pakket siste rest og satte oss i bilen igjen. Av frykt for å glemme noe etter mange dager på et relativt rotete hotellrom la vi oss ned på alle fire og sjekket under senger og inni skap at noe ikke var glemt. Bare så synd vi glemte å sjekke oppå sengen..
Vi kjørte nordover, for å bevege oss sakte men sikkert hjemover. Planen var et stopp i Brüssel før vi enten overnattet der eller kjørte videre. Da vi kom inn i Brüssel sentrum inså vi at den planen var rimelig dødfatt. 8 av 10 veier var stengt pga veiarbeid, og alle veiene var enveiskjørte. Vi stod lenge i kø før vi bestemte oss for at vi hadde sett nok av Brüssel for denne gang, og stod i enda en time før vi kom oss ut av byen. Langs køen gikk det tiggere og banket på ruten, og Maia ble så redd at hun låste bilen! Da vi hadde komt oss ut på Europaveien igjen, bestemte vi oss for å komme oss til Maasmechelen. Der er det et stort Factory Outlet vi ville besøke, og planen var egentlig å shoppe der på mandagen. Men siden vi hadde god tid, fant vi ut at vi kunne kjøre opp dit allerede i dag. Det var nemlig stengt på søndager, i følge hjemmesidene. Da vi kom inn i byen viste det seg at det skulle være temmelig vanskelig å få rom for natten. Alt var fullbooket, og det var helt tilfeldig at vi fikk tips om et hotel i utkanten av byen. Like før vi ankom hotellet, kjørte vi forbi Maasmechelen Village (Outletet) og så til vår glede at det hadde sommeråpent på søndager! Og vi hadde ytterligere tre timer før det stengte! Heldigvis bestemte vi oss for å få et rom først. Det hotellet vi opprinnelig hadde tenkt oss inn på var stengt, men tilfeldigvis så vi et lite skilt med "Bar and hotel" på. Det bestod av en småshabby kafé drevet av et gammelt ektepar og deres sønn, og i andre etasje var noen rom. Vi booket et tremannsrom (60 euro for oss tre for en natt, vi sier ikke nei til det!) og kjørte videre med bagasjen til outlet. Vi skulle egentlig bare sjekke ut utvalget, men det ble noen handleposer på oss denne kvelden og.. :-)


Da outlet stengte og vi hadde plukket oss ut det vi skulle kjøpe på mandagen dro vi tilbake til "hotellet" og slepte med oss bagasjen opp trappene. Jeg vil nå heller kalle hotellet for et middelmådig vandrerhjem, men hjemmekoselig var det. Det stod ikke på det. Rommet var overpyntet av speil, servanter, mugger, vaser og bilder. Alt i gammelrosa. Dusj og do var i gangen, og hele rommet hadde et preg av bestemor over seg. Kombinert med røyklukten. Men det var et utrolig koselig sted allikevel! Det var da jeg åpnet kofferten at jeg angret på at jeg ikke hadde sjekket OPPÅ sengen min i Paris. Jeg glemte nemlig solputen min der. Puten som har vært med meg på alle turer siden jeg var på mitt første seminar med Eiganes for 15 år siden. Litt trist. Det største tapet var egentlig at jeg ikke hadde "pute nr 2" til resten av turen.. ;)
Vi gikk ut i "sentrum" og fikk oss en liten matbit (Maia tok helt av, bestilte "kinda ball thing with stuff in" og tipset helt villt) og ruslet rundt i byen før vi gikk hjem og planla neste dags innkjøp på Outlet! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar