tirsdag 8. desember 2009

Skjære havre?

Vi har en lang rekke med underlige juletradisjoner i min slekt, de fleste stammer fra min mors side. En av dem er å gå rundt juletreet. Ikke så underlig i utgangspunktet, men det blir verre. 2. juledag hopper og danser vi oss rundt treet til alle julelekene vi kan. Enebærbusk, Reven rasker over isen, Nøste nøste snellegarn, Jeg gikk meg over sjø og land og alle gladsanger vi forbinder med jul. En av dem - Skjære, skjære havre - har gjennom tidenes løp tydeligvis fått en egenkomponert vri. Mine forfedre har sunget dem i alle år, og det har alltid vært en del av julen. I det siste har vår generasjon prøvd å søke opp denne sangen. Og vi har kommet fram til at siste del må være egenkomponert. Det er nemlig ingen som noen gang har hørt denne slutten. Vi starter med å gå rundt i ring og synge sangen slik den er opprinnelig:

Skjære, skjære havre,
hvem skal havren binde?
Det skal aller kjæresten min,
men hvor skal jeg han finne?
Jeg så han i gåraftes
i det klare måneskinn.
Hver tar sin, så tar jeg min,
så står det en tilbake.

Og så kommer all galskapen.. Med heftige bevegelser fortsettes sangen:

Vi sådde, vi sådde, vi sådde som så
med hendene i sidene som statjunker står.
Så klapper vi i hendene,
så tramper vi i føttene,
|: så gjør vi oss en ring, så snur vi oss omkring :|
Og neier, og bukker

Om dette er en faktisk sang eller om det er noe mine oldeforeldre har funnet på er uvisst. Og familiens store spørsmål hver eneste jul. Tips mottas med takk! Og mens vi er inne på det - jeg tror også "Nøste, nøste snellegarn" er oppfunnet av noen tipper. Det å nærmest tilbe hvert familiemedlem med "for *navn* skal vi bukke, for *navn* skal vi neie, og så skal *navn* snu seg rundt.." høres ut som noe mine forfedre kunne funnet på..


-- Posted from my iPhone

1 kommentar:

  1. Hei. Vi synger "galskapen" du beskriver nøyaktig likt når vi går rundt treet på julaften hos oss i bergen . :) Har tilogmed et vers med litt gestikulering mellom de to du skriver. Har lurt på opphavet selv. . hehe

    SvarSlett