onsdag 7. juli 2010

Reisefeber

Jeg er i feriemodus mer enn noen sinne. Uansett hvor trist det blir å forlate barnehagen, klarer jeg ikke la være å telle ned dager. Syv arbeidsdager igjen til ferie. Det føles som om hele Stavanger er bortreist nå. Det er rolig på jobb, altfor rolig! Jeg som er vant til at dagen går i ett kan nå unne meg flere timers kontortid til dagen. Det er ikke en sjel å se i hele byen, og jeg er nesten alene langs veien hver morgen. En og annen bil passerer meg, men alle syklistene jeg kappkjører med hver morgen er sporløst forsvunnet. Og det regner. Riktignok er det den typen sommerregn jeg er glad i og faktisk liker, men i dag har jeg tilbragt hele ettermiddagen inne. Latskap. Men Thor er fortsatt i grønt, Viking er i kvartfinalen i cupen (lukter jeg Ullevaal?) og Spania har nettopp slått ut Tyskland av verdenscupen. Så jeg synes rent personlig at det var god nok grunn til å holde meg inne i dag. Mens tv'en har løpt seg varm har jeg blitt reiselysten igjen. Reisefeber. Ikke bare gleder jeg meg til å reise om en drøy uke, men jeg har en utrolig trang til å reise mer! Etter mye Danmark-snakk i dag (jeg liker fremdeles ikke å få meldinger fra alle utenlandsfarere) vurderte jeg til og med en Danmarkstur de fire dagene jeg har i fri i Stavanger. Etter å ha funnet superbillige billetter kom jeg omsider ned på jorden igjen og innså at de dagene trenger jeg her i byen. Ønskelisten min er klar. Jeg vil til London i september og høre Muse. Ironisk nok har Muse konsert i Frankrike dagen før jeg ankommer - og konsert i Norge dagen før jeg drar fra Frankrike. Men i september vil jeg til London! Desverre var det ikke snakk om superbillige billetter den helgen. Snarere tvert i mot. Så før jeg bestemmer meg for om jeg skal bruke en halv månedslønn eller noe der omkring på en helg (selv om det inkluderer Muse) må jeg se hvor stort innhogg det blir i sparekontoen etter sommerens opplevelser. Evntuelt vurderer jeg Muse i Manchester helgen før som var adskillig mye billigere. Min nummer to på ønskelisten er en tur til Nederland. I år bryter vi det som etter fire år har blitt en tradisjon, nemlig et opphold hos Annette. Og jeg er veldig sugen på å reise til Nederland i helgen for å se VM-finalen med Annette og den herlige gjengen! I kveld var jeg bare et klikk unna på sas.no før jeg bestilte. Hadde jeg bare hatt mer avspasering igjen, eller hadde finalen vært på lørdag! Jeg har veldig lyst til å oppleve den supre stemningen det gir å se en finale i utlandet, slik som da vi var i Tyskland for to år siden og så EM-finalen. Eller VM-finalen i Frankrike for fire år siden. Begge finalene førte til tap for landet jeg befant meg i, men stemningen var allikevel noe jeg aldri glemmer! Plan nummer tre gikk i vasken. Etter et juleselskap med min fotballfanstiske slekt ble vi enige om å reise hele gjengen til Liverpool for å se Liverpool - Arsenal ettersom halve slekta er blodige Arsenalfans mens den andre halvdelen av oss sverger til Liverpool. Av alle mulige dager ble nettopp denne kampen lagt til den ene helgen i august hvor ingen av oss kunne. Maksimalt uflaks. Jeg vet ikke om det er fordi alle kjente og kjære farter rundt i verden i skrivende stund, mens jeg sitter igjen med et klima som minner mer om sen høst enn begynnelsen av juli. Men reiselysten er over meg som aldri før, og i stedet for å planlegge sommerens turer (som jeg virkelig burde ha gjort) ser jeg heller på nye muligheter for høsten. Synd alle helligdagene samles i mai og juni. Jeg trenger et par til høsten for å gi meg en ordentlig langhelg! Jeg vil tilbake til Aberdeen, en by jeg ble utrolig glad i. London blir jeg aldri lei av. Og jeg vil til Roma igjen. Praha, Dublin, Tallinn, Budapest, Liverpool, Manchester, København, Stockholm.. You name it! Gi meg noen fridager i høst, and I'm in!

God sommer til alle dere som nyter livets late dager med shopping i København, seiling langs Sørlandet, Retsina og gresk salat på de greske øyer, solslikking i Kroatia og Bruschetta i Italia. Det er veldig koselig å høre fra dere, selv om meldingene med bilder gir meg et aldri så lite stikk av misunnelse. Men jeg biter tennene sammen. Om 10 dager er det min tur! :)


-- Posted from my iPhone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar