fredag 30. juli 2010

Empire Sunset

Da var vi endelig her - i byen som har alt! Etter en lang flytur kunne vi endelig se Manhattan Skyline under oss, og vi landet på JFK til sol og 29 grader. Etter sikkerhet- og passkontrollene (har ikke tall på hvor mange ganger jeg dro opp passet) fikk vi tak i en taxi (yellow cab, juhuu!) og kjørte gjennom hele herligheten. Det sies at du ikke glemmer din første tur til Manhattan, og det er sant. Men jeg synes skyskraperne var like fascinerende og svimlende høye denne gangen også. Da vi stoppet utenfor hotellet kom det en mann løpende bort og tok ut bagasjen vår, med det velkjente "welcome, miss!". Bagasjen ble båret inn (etter å ha gjennomgått en runde hos sikkerhetsvakten med narkohund som stod utenfor) og ført opp til rommet vårt i 31. etasje med slik en service jeg bare trodde var mulig på filmer. Her ligger vi altså nå, i en stoor american bed helt for meg selv og ser utover Manhattan. Panoramautsikt med vinduer langs to av veggene! Ut det ene vinduet ser jeg rett på Empire State building noen gater opp. Ut det andre er Chrysler building nærmeste nabo. I love Manhattan!

Da vi kom fram i går var det bare til å snu i døren og komme oss ut igjen for å pleie jetlaget. Første stopp var på at&t, hvor vi kjøpte hver vår splitter nye (og fryktelig utdatert) Samsung mobiltelefon med prepaid abb. Nå ringer Maria og jeg til hverandre for 10 cent per minutt eller noe sånn, og det koster rundt 50 cent å ringe til Norge. Så dersom noen ønsker å snakke med meg de neste to ukene er det bare til å gi lyd fra seg på 1-718-213-5996! Etter mobilkjøpet som ble gjort på ca 10 sek, dro vi opp til Empire State Building og så på solnedgangen. Utsikten som forandret seg fra lys dag til stupmørk natt på en time var ubeskrivelig fantatisk. Ingen av de over 100 bildene jeg tok har klart å gjenskape den følelsen det faktisk var å stå der oppe og se hvordan denne byen forandret seg fra natt til dag. Det var rett og slett helt nydelig! Da klokken rundet 10 og vi kjente søvnen komme sigende på, dro vi tilbake til hotellet og sov rundt helt til jeg våknet av Marias alarm kl 7. Nå er jeg uthvilt og våken, og (bank i bordet) uten noen form for jetlag. Været er nydelig, og vi skal ut i byen som aldri sover nå og være litt turister og kanskje shoppe litt. Jeg er tilbake i min nye favorittby, og jeg nyter hvert sekund!





-- Posted from my iPhone

Location:E 44th St,New York,USA

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar