onsdag 28. juli 2010

En liten tur over dammen

Tenk at nå er dagen her som jeg har lengtet etter! Etter flere måneder med venting og planlegging er endelig dagen her - i morgen tidlig reiser vi til USA! Jeg har reisefeber. Et alvorlig tilfelle. Plutselig kom panikken over meg. Jeg har dobbeltsjekket at passet er i orden, enda jeg fikk nytt i fjor. Jeg har dobbelkontrollert at ESTA-søknaden min er gyldig enda jeg vet at den ikke går ut før i 2012. Jeg har kontrollert at taxien er bestilt, og jeg har seks alarmer på mobilen. Reisedokumentene har jeg sett gjennom flere ganger for å forsikre meg at jeg har siste utgave, og jeg har sjekket at både reiseforsikringen og kredittkortene ligger i lommeboken. Ikke skjønner jeg hva som går av meg, til vanlig når jeg er ute og reiser grabber jeg med meg pass, lommebok og dokumenter i siste sekund og håper på det beste. Det er vel det av vi denne gang skal helt over dammen, og minnet om strenge sikkerhetsvakter, fingeravtrykk av hver eneste finger og utfylling av grønne kort hvor jeg nok en gang forteller at jeg ikke var involvert i spionasje på 40-tallet enda står sterkt i minne. Og denne gangen er det ingen reiseleder til å ordne opp for oss, vi står helt på egne ben.

Men nå sitter jeg med senkede skuldre og tenker at alt går bra. Jeg vet at jeg har alt på det rene for å komme inn i landet, og jeg vet at jeg skal klare å finne fram på flyplassene. Riktignok er flyplassene jeg skal innom adskillig større enn de jeg ellers ferdes rundt på, men jeg regner med at prinsippet er det samme! Skjermer, piler og skilt over alt. Nei, dette skal bare bli gøy! Kofferten er pakket og slanket to ganger og jeg er kanonklar! Etter seks timer på Schipol i morgen tidlig setter vi oss på flyet til New York hvor vi tilbringer to dager bare for å få gjort det vi ikke fikk gjort i fjor. Så bærer det videre til Chicago hvor vi skal opp i tårn igjen og se på utsikt, være veldig turister og kanskje shoppe litt. Til slutt skal vi menge oss med kjendisene i Hollywood og gå på rollerblades ved Santa Monica Pier.

Hasta la vista!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar