søndag 4. oktober 2009

Fakta om sjokolade

I dag har jeg kost meg med herlig, belgisk sjokolade. I tillegg kom det to herlige sjokoladekakestykker på døra - levert av 3-åringen her oppe. "Du må drikke et glass melk te, det e voldsomt godt!" sa han. Så det gjorde jeg. Sjokolade er uvanen jeg aldri klarer å kvitte meg med uansett hvor mye jeg prøver. Men etter å ha lest dette sitter jeg igjen med litt bedre samvittighet etter inntaket av mine beste verste synder! ;-)

Fakta om sjokolade

Sjokolade er en grønnsak. Hvordan det, spør du sikkert. Vel, sjokolade er i stor grad utvunnet fra kakaobønner (bønner = grønnsak), mens sukker som regel kommer fra sukkerrør. Og sukkerrør er en plante, hvilket kan plasseres i kategorien “grønnsaker”. Således er sjokolade en grønnsak.

Sjokolade inneholder også melk, og melk er som vi alle vet(?) bra for kroppen. Ut fra dette faktum kan man altså konkludere med at sjokolade er helsekost.

Ofte finner man rosiner, kirsebær, jordbær og biter av appelsin i sjokoladen, og siden slik frukt er bra for kroppen er det bare å spise av hjertens lyst.

Dersom man spiser like deler mørk og hvit sjokolade vil disse eliminere hverandre og man inntar således ingen kalorier.

Sjokolade inneholder mange konserveringsmidler, og slike stoffer er med på å holde deg ung. Derfor, spis sjokolade og bevar ungdommen.

Skriv “Spis sjokolade” øverst på listen over ting du skal gjøre i dag. Slik får du i alle fall gjort noe. En eske konfekt for eksempel kan inneholde dagsbehovet for kalorier, og ved å spise denne sjokoladen om morgenen trenger man ikke å bekymre seg over tilstrekkelig kaloriinntak den dagen.

Problem: Hvordan få med seg hjem to kilo sjokolade i en varm bil før sjokoladen smelter? Løsning: Spis sjokoladen på parkeringsplassen utenfor kjøpesenteret.

Slanketips: Spis en sjokolade før hvert måltid. Sjokoladen tar bort den verste sulten og man spiser mindre mat. Dersom du heller bryr deg om kalorier, plassér sjokoladen nær hyllekanten øverst i skapet. Kalorier har nemlig høydeskrekk og vil således hoppe ut av sjokoladen og samle seg innerst i skapet



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar