søndag 25. oktober 2009

Bremselengde og ligninger..

Jeg trodde jeg var ferdig med alt som het matematiske ligninger for over fem år siden. Etter å ha slitt meg gjennom det som en gang het 3MX kunne jeg med glede i stemmen si at jeg aldri skulle løse en avansert ligning igjen! Trodde jeg da..

Ligningene fortsetter å snike seg inn i alle utenkelige situasjoner, og nå sitter jeg nok en gang oppi et ligningsproblem. Etter over seks år har jeg altså endelig komt i gang med lappen. Det går sakte, men det går framover. Nå er det den berømte teoriprøven som skal avlegges. Målet er å få tatt den før jul, og da må det leses. Siden teoriboken ikke gir grundig nok svar, begynte jeg å lese litt på diverse forum. Og der var det mye gresk! Jeg er klar over at mye av dette kan pugges, men jeg er litt kontrollfreak og liker å ha en måte å løse ting på! Derfor begir jeg meg altså nå ut på ligninger nok en gang..

s = Ek / F
der
s = bremselengde
Ek = kinetisk energi = 0,5*m*v^2 = 0,5 * bilens vekt * hastighet i andre
F = bremsekraft = my * N = friksjonskonstant * bilens tyngde
og bilens tyngde N = m * g = bilens vekt [kg] * tyngdeaksellerasjonen (ca. 10m/s^2)

forkorter bort m og får:
s = v^2 / (2*my*g)

i praksis blir dette omtrent
s = v^2 / (20*my)

My (altså friksjonskoeffisient) mellom bildekk og tørr asfalt er typisk rundt én. Mot is rundt 0,2 for piggfrie dekk.

En gang for mange år siden var jeg faktisk rimelig god på å løse ligninger, og dette med friksjonskonstant, kinetisk energi og tyngdeaksellerasjon var piece of cake! De siste årene har jeg forøvrig ikke sjenket matematikken en tanke (med unntak av typen "hvordan bruke matematikk i barnehagen") og det å begynne på an igjen på en søndag er vel dette man kaller tiltak.
Siden jeg er et menneske som aldri gir opp før jeg får det til og som aldri gir meg (uansett hvor feil jeg tar) har jeg bestemt meg for at dette skal jeg forstå i dag! Så dette var bare et frustrert utrop om hjelp!

Edit: Etter mye om og men fant jeg heldigvis noen enklere formler. Og i tillegg innså jeg det jeg ikke ville innse til å begynne med; mye av dette må faktisk pugges!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar