onsdag 28. oktober 2009

Høstkveld i hytten

Høsten er over oss igjen, og her i Snøklokkestien prøver vi å sette verdensrekord i stearinlysbrenning. I skrivende stund er 38 lys tent, og vi koser oss inne i varmen! Faktisk ble det så varmt at jeg måtte ty til litt "helvetesfyring" nå nettopp. Et begrep som stammer fra den tiden i min barndom da vi framdeles ikke hadde strøm på hytta. Vi kom opp til Tomsebu sent fredag kveld etter å ha kavet oss opp i nysnø med tunge sekker på ryggen. Gradestokken inne i hytta stoppet et sted mellom -10 og -15 grader. Da var det bare til å sette seg ned med ørten lag ull, fleece, luer, votter, skjerf, anorakk og skisko og se på at far la i ovnen mens vi koste oss med sjokolade. Etterhvert begynte gradestokken å stige oppover på plussiden, og vi begynte å få tilbake følelsen i fingerene. Det var da far startet med denne helvetesfyringen sin. Åpne dører i begge ender for å få full gjennomtrekk og gradene nedover igjen.. Som vanlig hadde far rett - det førte til at det på sikt ble varmere i hytta, og vi unngikk en natt med rått sengetøy. Men der og da var det rett og slett jævlig. Takke meg til elektrisitet og fjernstyrte ovner! Selv om jeg til tider savner tiden med helvetesfyring.

Her på Stokka har vi elektrisitet. Vi har ovner også, men til nå har ingen av dem vært i bruk. Vi koser oss med stearinlys som gir en utrolig varme - så mye at jeg måtte ty til helvetesfyring med åpne vinduer i 10 min. Det var da jeg forklarte Maria hva jeg drev med at hun kom med den fantastiske kommentaren. "Me bor jo fanken meg i ein hytte! Her fyre me med stearinlys, og ikkje har me tv!"




God kveld fra oss på hytta! ;-)

-- Posted from my iPhone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar