lørdag 26. juni 2010

Rulleski

I morges prøvde jeg meg på noe helt nytt - rulleski! Med en far som stadig prøver å overføre sine interesser på oss barn har jeg hatt presset rulleski over meg en stund nå. Han har klart det før, helt fra jeg var liten har han fått meg interessert i sykling og langrenn. Fotballen slet han en god stund lengre med, men i fjortenårsalderen ble til og med jeg hekta. Da jeg i tillegg ble seilerfrelst for noen år siden da de anskaffet seg seilbåt, trodde jeg han var fornøyd. Men det var ikke godt nok. Senest forrige søndag da jeg var hjemme og snyltet middag spurte han om ikke jeg snart skulle gå til innkjøp av rulleski. Han oppfattet tydeligvis den ikke altfor entusiastiske iveren min, og foreslo at jeg skulle prøve hans. "Eg love deg, du komme te å ble hekta!"

Nå er han og mor på seiltur, og jeg tenkte å benytte anledningen og låne med meg skiene hjem. Det er ikke det mest optimale utstyret. Med for store sko og staver angrer jeg meg ihjel på at jeg sendte mine egne skisko opp på hytta tidligere i vår fordi "hva i all verden skal jeg med dem her hjemme?" Skoene gikk forsåvidt greit. De altfor lange stavene var det verre med. Jeg trodde jeg var lur da jeg fjernet trinsene på et eldgammelt par med skistaver jeg fant i en krok i kjelleren. Det viste seg at de var temmelig slitte, og gav dårlig feste. Men jeg kom meg nå i hvertfall i gang! Etter flere økter fram og tilbake på sykkelstien langs E39 våget jeg meg ut på veien, og det ble til slutt noen runder rundt Eiganes og Kampen. Og det var gøy! Etterhvert som jeg kom inn i teknikken ble det bare kjekkere og kjekkere. Riktignok er skøytesavnet stort, og nedoverbakkene er livsfarlige. Det finnes ingen måte å stoppe på, det går jo ikke an å ploge! Så her er det bare å kjøre på og håpe på det beste i enden av bakken. Men mersmak ga det, og jeg vurderer nå å gå til innkjøp av mine egne. Fars råd om å bruke sykkelhansker overså jeg. Det innser jeg at jeg angrer litt på nå. Så dersom blemmene på hendene har gitt seg til i morgen blir det kanskje en ny tur da!


-- Posted from my iPhone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar