onsdag 2. juni 2010

Livet uten laptop..

Jeg har nå overlevd en hel uke uten laptop, og konkludert med at verden har gått videre. Tross alt. En iPhone er vel og bra det, jeg får tross alt lest nyheter og oppdatert meg på de siste nyhetene innenfor det sosiale media. Og med alle disse nye og moderne applikasjonene dette lille leketøyet har, har jeg både betalt regninger og oppdatert hjemmesider på en enkel måte. Minuset har vært at jeg har hatt mer kontortid på jobb. Du vet, de timene midt på dagen jeg vanligvis tilbringer utendørs på jakt etter krabber eller driver med sandslottbygging på høyt nivå. Jeg har måttet bite i det sure eplet og tilbragt timer foran pc-skjermen på jobb som en annen kontorarbeider for å få gjort alt papirarbeidet! For en dårlig utnyttelse av tid..

Til gjengjeld har jeg fått en hel del igjen for det. Jeg har lest bøker. En hel haug med bøker. Krimbøkene jeg kjøpte inn i påsken feide jeg over i helgen, og nå er jeg i gang med å pløye meg gjennom Nesbø og Harry Hole igjen. Jeg har ryddet og sortert i dokumenter. Garantien på min aller første mobil, Nokia 3210 fikk se dagens lys igjen, riktignok utgått i forrige århundre.. Jeg har lest gjennom eksamensoppgavene mine fra universitetet og blitt inspirert til å lese i gamle pedagogikkbøker (!!!). Jeg har sortert notene mine gjennom en 15 år lang periode som korpsmusikant, og funnet gode gamle stykker fra juniorkorpset i Eiganes. Jeg har funnet 5 versjoner av Gottene fra Egenes og en hel bunke med støvete marsjer som tvang fram en tåre eller to hos en gammel skolekorpsmusikant. Jeg har lest norske og engelske stiler fra årene på Kannik og Kongsgård som inneholder alt fra noveller om kjærlighet, drap og gutter til sakprosa, satirer og lyrikk. Jeg har bladd gjennom gamle karakterbøker og "finskrift"-boken min fra tidlig på nittitallet. Hva skjedde med løkkeskriften? Jeg har spart på uttallige skrivebøker fra de urgamle fagene O-fag, kristendom og husstell. Historier skrevet i årene fra jeg var 8 til 13 er jo også interessant lesing.. A stroll down memory lane, kan man si.

Jeg har også vist meg inne på Elixia igjen, og hatt noen flotte sykkelturer. Online streaming har jeg byttet ut med nyheter og dokumentarer på tv. Og jeg har strikket og heklet. Et tappert forsøk på å hekle ferdig to teppeprosjekter er på gang, og jeg har startet tre nye strikkeprosjekter. Jeg har laget mat også. Ordentlig gourmetmat til meg selv, ikke bare ferdigmat som har en tendens til å passe inn med livet foran PC'en. Og jeg har begynt å rydde i klesskapet. Gått gjennom hyllen med klær som "jeg egntlig ikke bruker lenger, men ikke klarer å kaste" og innsett at jeg ikke har tenkt på klærne på over et år og kastet dem. Jeg har hatt en heftig opprydning i sokkeskuffen og innrømmer at anklagelsene mine mot vaskemaskinen som spiser sokker har vært delvis urettferdige. Selv om jeg fremdeles har en stor favn med enkeltsokker uten partner klarte jeg å finne opptil flere like sokker!

Konklusjonen min er at livet har gått videre, også uten pc. Jeg klarte det i mine første 14 leveår, og jeg har klart det i en uke nå. Med rimelig stort utbytte, vil jeg si. Tross alt. Men samtidig kjenner jeg på hele kroppen at det skal bli godt å få en telefon fra Lefdal de nærmeste dagene..


-- Posted from my iPhone

2 kommentarer:

  1. dië blog kan ledes bedre???
    ah ah aaah-Posted from my iPhone

    that's nice

    und ....

    tirsdag 14. juli 2009
    Uno momento, bitte!
    Bilen speaking again! Me e på vei nordover nå, og me kjenne stadig at bilen blir mer og mer baktung. I går hadde me ein lang dag på veien. Maia har virkelig begynt å like veiene i Nederland og Frankrike

    Pseudo-frankrike....

    wish you were here...no food , no phones , no laptops,38ºC and no roads uno momento, bitte ah and no cars baktung or not

    it's readable
    more or less...

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett